Hankkeen puuhamiehenä toimii terveysliikunnan ammattilainen Matti Heikkilä.
Kuva: Jarmo Kaitila

ARKI KUNTOON - ELÄMÄ LENTOON

Kohderyhmät:

Passiiviset tai vähän liikkuvat – riittämätön fyysinen kunto ,nivelongelmat,  ylipaino tai ”laiskuus”.

Elämäntapojensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat (sokeri -2 tyypin riski, kolesteroli – sydän- ja verisuoniriski) ja  saada sisäistämään omien riskitekijöidensä vähentämien liikunnan ja omien elämäntapojen muuttamisen avulla toimintavuoden aikana

 

Hankkeen tavoitteet :

Saada ryhmään hakeutuvat yhdessä, terveydenhuollon- ja liikunnan ammattilaisten avulla, sisäistämään liikunnan merkityksen omien riskien hoidossa. Kannustaa osanottajia tekemään kokonaisvaltaisen elämäntaparemontin.

Laittaa urheiluseuran ammattilaiset tekemään työtä terveysliikunnan parissa ja näin saada urheiluseuraan terveysliikunnan osaamista jota jatkossa voidaan käyttää ennaltaehkäisevän toiminnan osana.

Kehittää yhdessä terveydenhoidon ja liikunnan ammattilaisten kanssa liikuntahoidon menetelmiä osana ihmisten hoidossa.

Terveysliikuntaa seuratyönä

Projektin toteuttamisaika  01.11.2016 – 31.05.2017. Tämän jälkeen jatketaan säännöllistä ohjelmaa noudattaen.

Perustetaan 2 liikuntaryhmää, 1.”massastartti”  ja 2. ”liikutavaksi”,

 

Kaikille osanottajille tehdään ammattivalmntaja Matti Heikkilän johdolla Firstbeat -  testi, jonka  huipputarkka  digitaalinen testitieto mahdollistaa tarkan analyysin jokaisen fyysisestä tilasta ja mahdollistaa tarkan henkilökohtaisen kunto – ohjelma laatimisen.

Firstbeatin hyvinvointianalyysi kuvaa palautumisesi riittävyyttä ja auttaa tunnistamaan stressaavat tekijät työssä ja vapaa-ajalla. Pienilläkin muutoksilla voit parantaa hyvinvointiasi merkittävästi. Hyvinvointianalyysi arvioi unen laatua ja riittävyyttä sekä auttaa  löytämään ratkaisun paremman palautumisen saavuttamiseksi. Hyvinvointianalyysi kertoo, onko henkilö  riittävän aktiivinen ja onko harjoittelu riittävän tehokasta saadakseen aikaan positiivisia terveysvaikutuksia ja kohottaakseen kuntoa.

Firstbeat analyysin pohjalta:  Nähdään  hyvinvointiin  vaikuttavat tekijät. Löydetään tasapainon tekemisen ja levon välille. Opitaan hallitsemaan stressiä ja  henkilö palautuu paremmin (unen laatu) ja liikkuu oikein.

Matti Heikkilän kokemus ja pitkäura Vierumäen testausosaston johtajana auttaa jokaisen yksilökohtaisen ohjelman laadinnassa. Projektin ohjaajina toimii fysioterapeutti  ja  liikunta -alan ammattilainen.

Jokainen  ohjelmaan mukaan tuleva ohjataan lääkärintarkastukseen ja suoritetaan laboratoriokokeet :

Pieniverenkuva ja trombosyytit,  paastoverensokeri, lasko,  EKG. 

Mukaan myös mahdolliset verepaineen  tai verensokerin seurantakortit sekä lääkelistat. Näin varmistamme, että henkilö kuuluu niihin riskeihin, joiden hoitamisen osana liikunta voi olla.

 

Kohderyhmät:

1. Nivelongelmista , 2-tyypin diabetesta, selkäongelmista  tai liikuntaa vaikeuttavasta ylipainosta kärsivien

liikuntaryhmä , ”massastartti”.

- liikuntaryhmän ohjelma laaditaan sellaiseksi että erilaisista nivelvaivoista tai ylipainosta kärsivät

voivat kohottaa lihaskuntoa ja vahvistaa lihaksia ja elimistöä. Ohjelma soveltuu myös ikääntyvien

liikuntaan.

2. Liikunnasta kiinnostuneiden tai liikunnan tarpeessa olevat, jotka eivät kuitenkaan ole saaneet

aikaiseksi itsenäistä omaa säännöllistä liikuntaa, ”liikutavaksi” . Tähän ryhmään kuuluvat

nuorehkot   ja  keski - ikäiset työssäkäyvät ihmiset tai kotiäidit.

 

Molempien ryhmien ohjelma sopii sekä naisille että miehille.

Ohjelmat  aloitetaan matalan kynnyksen periaatteella ryhmäliikuntana fysioterapeutin  johdolla  ja pienten askelten

harjoitteita käyttäen. Ryhmässä liikkuminen motivoi ”sohvaperunoita” ja kannustaa säännölliseen

liikuntaan. Jokaiselle laaditaan myös  ammattivalmntaja Matti Heikkilän johdolla  omaehtoisen liikuntaohjelman.

 

Ohjelmarunko kaikille:

Ennen ohjelman alkua pidetään yhteinen informatiotilaisuus, jossa käydään koko projektin tavoitteet ja tavat läpi. Annetaan kaikille ohjeet lääkärintarkastuksen ja laboratoriotestauksen suorittamiseen. Suoritetaan Heikkilän johdolla osallistujille Firstbeat – testi  ja henkilökohtainen istunto tulosten analysointia ja  käydään keskustelu jokaisen henkilökohtaista kunto – ohlemaa varten.

 

Kaksi kertaa viikossa joka ryhmällä yhteisharjoitus, joista toinen kuntosaliharjoitus ja mahdollinen

uinti urheilutalolla. Toinen harjoite säänmukainen sisällä tai ulkona  harjoitteita soveltaen kullekin ryhmälle kunto – ja suoritustason mukaan.

1. ryhmä:

Kuntosaliharjoitteet: alussa kevyet vastukset, edetään nousujohteisesti

Vesijumppa: kohderyhmä huomioiden

Kuntojumppa: tuolijumppa, mattojumppa. Välineinä vastuskuminauhat, keppi, pallot sekä tarrapainot käsiin ja jalkoihin. Seisten tehtävät liikkeet kaiteita ja tuolia hyväksikäyttäen.
Kävely/sauvakävely, aluksi lyhyitä matkoja. Pyöräily, aluksi lyhyitä matkoja.

Unti, hiihto, kevyt tanssiliikunta, ei hyppyjä.

Tasapainorata/kuntopiiri, istumapelit, kevyt pallo, jaloilla tai käsillä palloa liikuttaen.
Ei hyppyjä, iskuja, kovaa ja pitkäaikaista kuormitusta nivelille!
2.  ryhmä:

Kuntosaliharjoitteet: Aloitus tunnustellen kunnon mukaan, alussa pienillä vastuksilla toistoja enemmän. Vesijumppa/vesijuoksu, kuntojumppa, tasapainoharjoitteet, mattojumppa, keppijumppa, vastuskuminauhajumppa.

Kuntopiiri,  kävely, sauvakävely, hölkkästeppi, askeltamista.

Venytyksiä, pyöräily, hiihto, tanssi/"diskotanssi".

Pallopelit: sähly, sulkapallo.

 Jos on "nuoria osallistujia" on mahdollista käyttää "erikoisliikuntamuotoja" mieltymysten mukaan. Hyödynnetään Jymyn organisation ohjaajia ja valmentajia eri lajien soveltavien harjoitteiden muodossa.

Ryhmäkoot pyritään saamaan 10 – 15 henkilön suuruisiksi kysynnän mukaan. Pyritään harjoitteita laadittaessa niiden sopivuuteen molemmille sukupuolille.

 

Kerran kuussa kaikille yhteinen luento tai demonstraatioharjoitus alan spesialistien johdolla. Mm.

Matti Heikkilän luento terveysliikunnan vaikutuksista, ravintoterapeutin luento terveellisestä

ruokavaliosta, oikeat  liikuntavarusteet  jne.

 

Muuta.

Hanketta varten on perustettu viisihenkinen ohjausryhmä, joka kokoontuu kerran kuukaudessa arvioimaan tilannetta.

Hankkeen”me” hengen ja hyvän sosiaalisen yhteisön  muodostuminen ensisijaisen tärkeä tavoite. Mukaan tulevien vetäjien innostava ja huumorimyönteinen ohjaustyyli edesauttaa tähän tavoitteeseen pääsemiseen. Lainaus Matti Heikkilän kirjasta ”Elämäni kunnossa”

”Oma hyvinvointisi säteilee ja vaikuttaa aina muihin.

Jos et halua muiden taluttavan sinua, sinun on tehtävä oma parhaasi hyvinvointisi hoitamiseksi.”

Liikkeestä energialisää!     Elämänpolulta virtaa!